Bokrecension: OM-häftena.

Jag gillar böcker i allmänhet och pedagogik- och hästböcker i synnerhet! Därför kommer då och då här på bloggen bokrecensioner av böcker inom detta tema som jag använt mig av i ridskoleverksamheten, i mina studier och sådana jag läst för mina egna barn!

Jag har den stora äran att samarbeta med Kikkuli Förlag och mina tidigare recensioner hittar du under kategorin ”böcker”. Här kommer nu ytterligare en recension; Idag om tre av häftena i OM-serien av Ulla Ståhlberg & Lena Engwall och med teckningar av Anna-Stina Edholm:

• OM RIDNING för de yngsta ryttarna.
  • OM HÄSTENS SKÖTSEL OCH VÅRD för de yngsta ryttarna.
  • OM SADEL OCH TRÄNS för de yngsta ryttarna.

Jag börjar med att lägga in en bild denna gång. En bild som symboliserar precis det jag upplever att dessa böcker har betytt för mig genom åren – för JA jag erkänner att jag har läst dem förr, ungefär hundra gånger! För mig tillhör de här böckerna ridskoleverksamhetens kärna. De beskriver det som är precis det vi håller på med – och det vi lär ut. Mitt i allt liksom!

omböckerna2
Mitt i verkligheten passar dessa böcker allra bäst!

OM-häftena har i princip varit min väg till ridläraryrket! Jag minns att jag först hittade bilderna på några lösblad någonstans för länge sedan – sedan hittade jag böckerna. Jag använde dem då jag var nybliven ungdomsledare på ridskolan för att lära mig att förklara hästvärlden för barn. Senare, som nybliven ridlärare var de lite av en trygghet för mig. Jag gick ofta tillbaka till dem och checkade av så att jag var på rätt spår – att jag sade och gjorde rätt! Och jag använder dem fortfarande ofta!

Jag har alltid vetat att det är ridundervisning för barn jag vill ägna mig åt. På ridlärarutbildningarna behöver man lära in ett annorlunda sätt att undervisa, man lär sig kommandon och tillsägelser i mer strikt form. Det är också bra att kunna! Men i verkligheten, på en ridskola för barn, är ju trots allt det allra viktigaste ändå att barnen som är mottagare förstår det budskap ledaren vill förmedla. Och därför måste det ske på rätt vis! Det skrev jag ett inlägg om på Kikkuli-bloggen härom dagen – läs gärna!

OM-häftena hjälper till med precis det. De är nämligen så fiffigt uppbyggda att varje uppslag har den vänstra delen till ledaren och den högra delen till eleverna. Den vänstra delen tar upp både VAD som är lämpligt att berätta för barnen, HUR man kan lägga upp samtalet/undervisningen och det innehåller också en bakgrund som ger svar på frågan VARFÖR. Igår skrev jag ett inlägg om just de viktiga orden! Den högra sidan är bilder med enstaka ord och kortare förklaringar, de är perfekta att kopiera upp till en barngrupp som arbetsblad. Bilderna kan användas som målarbilder för de allra yngsta. Samtidigt som barnen målar kan man tillsammans prata om det man ser. Bilderna är för övrigt helt underbara!

Vid en faktagranskning av texterna kan man också vara helt lugn. Författarna kan sin sak, ingen tvekan om det.

Några saker skulle dock behöva förnyas för att bättre stämma överens med det vi ridlärare förväntas lära ut på ridskolan idag:

Vissa bilder skulle behöva bytas ut om jag ska vara riktigt petig; På ridlärarutbildningarna idag får man lära sig att man ska lära små barn att alltid leda häst med tygeln som vid ridning (ej ta ned den), och att på ridskolor där små barn finns ska detta vara det enhetliga sättet att leda häst för alla. Vi har också inom ridsporten fått ett än mer uppdaterat säkerhetstänk och jag skulle därför önska att alla barn som på bilderna sköter om hästarna har hjälm på huvudet – eftersom det är så vi gör det i verkligheten på ridskolan idag. Och vi lär alltid våra elever att släppa båda stigbyglarna vid avsittning!

Förutom detta vill jag verkligen säga att dessa häften som så att säga var min kickoff in i ridlärarlivet, de hänger med än och de håller definitivt måttet!

(Jag inser nu till min fasa att jag fortfarande saknar ett par av de senare OM-böcker i min samling, så på den fronten måste jag uppdatera mig själv snarast!)